Parkowanie równoległe stanie się banalne. Hyundai testuje koła obracane o 90 stopni
Parkowanie równoległe to zmora wielu kierowców. Niezależnie od stażu za kierownicą, niemal każdemu zdarza się zestresować, gdy jedyne dostępne miejsce to takie przy krawężniku, między dwoma ciasno ustawionymi samochodami. Taki manewr nie jest prosty. Czy dałoby się go ułatwić? Hyundai próbuje.
Koreańczycy pracują nad modułami e-Corner
Rozwiązanie zostało po raz pierwszy pokazane w 2018 r. To system czterech kół skrętnych. Każde z nich może skręcać nawet o 90 stopni. Takie możliwości uzyskano dzięki brakowi fizycznego połączenia kół i podwozia i układu napędowego. Zamiast tego, zastosowano moduł „by-wire”, czyli sterowanie cyfrowe.
Dzięki tak mocnemu skrętowi, taki samochód wjedzie w równoległe miejsce parkingowe tak, jak w prostopadłe, bez konieczności manewrowania tyłem. O wiele lepsze będzie też zwrotność auta.
Hyundai testował to rozwiązanie już m.in. niewielkim prototypie elektrycznego auta dostawczego. Teraz Koreańczycy poszli o krok dalej i zamontowali moduł e-Corner do samochodu koncepcyjnego bazującego na znanym z naszych ulic, elektrycznym Ioniqu 5.
Debiut już w 2025 roku
Jak zapewniają przedstawiciele marki, e-Corner może trafić do aut produkcyjnych już za dwa lata. Co ważne, nie będzie zarezerwowane wyłącznie dla aut ze znaczkiem Hyundaia. Firma zamierza sprzedawać patent także innym producentom. Ma doskonale sprawdzić się w modelach każdego typu, od samochodów miejskich po duże SUV-y. Czy czeka nas rewolucja w parkowaniu? Wielu kierowców z pewnością na to czeka. Przydałoby się, bo miejsca w miastach jest coraz mniej, a samochody wciąż rosną.